Kernwaarden
Veiligheid
Je veilig voelen is essentieel om tot ontwikkeling te komen.Veiligheid betekent ook dat leerlingen,
ouders en leerkrachten zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen en dat ze ervaren dat ze erbij horen. Daarbij vinden wij het uitdragen van respect voor elkaar en de omgeving waarin wij ons bevinden van belang. Gelijkwaardigheid en ruimte voor diversiteit zijn hier onderdeel van.Wij
stimuleren onze leerlingen om te ontdekken waar hun grenzen en die van een ander liggen, waarbij het van belang is dat wij rekening houden met elkaar. Het is veilig op school en iedereen voelt zich veilig op school. Afspraken en gang van zaken zijn glashelder en voorspelbaar en geven daardoor structuur. Wij gaan voor rust, regelmaat, relatie en routine.
Vertrouwen
Onze betrokkenheid uit zich in oog hebben voor elk kind. Dit doen we door het opbouwen van een relatie met elk kind zodat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Vanuit deze onvoorwaardelijke verbinding bieden we vertrouwen en veiligheid aan individuele kinderen en de groep als geheel. Wij vinden het van belang dat onze leerlingen voelen dat wij vertrouwen hebben in hun unieke mogelijkheden. Vanuit dit vertrouwen ontstaat ruimte om te mogen ontwikkelen en de mogelijkheid om te onderzoeken en nieuwe dingen te ondernemen. Een positieve mindset is hierbij van belang, zodat kinderen voelen dat het niet erg is om iets nog niet te kunnen. Kinderen op de Kubus hebben vertrouwen in zichzelf, zijn in staat anderen te vertrouwen en zijn zelf te vertrouwen. Vanuit vertrouwen komen de kinderen tot samenwerking met elkaar en de leerkracht.
Ontwikkeling
Veiligheid en vertrouwen vormen de basis om tot ontwikkeling te komen. Wij willen dat onze
leerlingen zich optimaal ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, binnen de
mogelijkheden van ieder kind. Dit betekent dat er veel aandacht is voor de executieve functies zodat
deze ondersteunend werken in het leerproces. Executieve functies zijn allerlei functies vanuit je
hersenen die je gedrag bepalen in wat je doet. Verantwoordelijkheidsgevoel en eigenaarschap zijn
belangrijke ontwikkelpunten die bijdragen aan de ontwikkeling van een eigen visie en een eigen
mening.
Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid leren nemen is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Het helpt kinderen om zich vrij te voelen en zichzelf te zijn om verantwoorde keuze te maken en passend gedrag te laten zien. Stapsgewijs leren wij leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid te nemen. Leerlingen moeten nog veel dingen leren, iets wat voor de meeste volwassenen vanzelfsprekend is, vraagt soms meer uitleg richting een leerling. Daarom hanteren wij heldere (gedrags)verwachtingen naar onze leerlingen. Anderzijds ‘timmeren’ wij niet alles dicht, om de leerling zodoende ook de kans te geven zelf zijn verantwoordelijkheid te ontdekken waar dat kan. Elke leerling ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Dit betekent ook dat de ene leerling meer verantwoordelijkheid aan kan dan een ander. Hier houden wij rekening mee. Hierin zit een opbouw passend bij de leeftijd van de leerlingen. Van jonge kinderen verwachten we andere verantwoordelijkheden dan van oudere kinderen. Daarbij mogen leerlingen fouten maken en daartegen zullen wij ze soms bewust niet beschermen zodat kinderen leren omgaan met tegenslag en ze daarvan juist leren een volgende keer de juiste verantwoorde keuze te maken.